درباره گربه

چرا گربه‌ انسان را لیس می‌زند؟

دلایل و معانی لیس زدن گربه: گربه‌ها، یکی از محبوب‌ترین حیوانات خانگی در جهان هستند و ارتباطات نزدیکی با انسان‌ها برقرار کرده‌اند. یکی از رفتارهای شایع گربه‌ها نسبت به انسان‌ها لیسیدن است. این رفتار گاهی اوقات معمول و بی‌معنا به نظر می‌آید، اما دلایل و اهمیت آن در رابطه گربه و انسان قابل توجه هستند. در این مقاله، به توضیح دلایلی که گربه‌ها انسان‌ها را لیس می‌زنند، پرداخته و تأثیر این رفتار بر رابطه گربه و انسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • دلایل لیس زدن انسان توسط گربه

ارتباط اجتماعی: گربه‌ها می‌توانند با لیسیدن یک نوع ارتباط اجتماعی با انسان‌ها برقرار کنند. آنها ممکن است از لیسیدن به عنوان یک راه برای نشان دادن احترام و دوستی استفاده کنند.

 علاقه به شما: اگر گربه به شما علاقه دارد، ممکن است با لیسیدن این علاقه را نشان دهد. این رفتار به عنوان یک نشانه مثبت و عاطفی تجربه می‌شود.

دلایل و معانی لیس زدن گربه

نیاز به محبت: گربه‌ها به محبت و توجه نیاز دارند و از لیسیدن به عنوان یک درخواست برای محبت و نیازهای اجتماعی خود استفاده می‌کنند. این رفتار ممکن است به شما اطلاع دهد که گربه نیاز به توجه و اهمیت دارد.

ارتباط بین خانواده: گربه‌ها اغلب با افراد مختلف از خانواده به شکل متفاوتی ارتباط برقرار می‌کنند. این رفتار می‌تواند به عنوان یک نوع ارتباط خانوادگی یا اجتماعی در خانه دیده شود. برای مثال، گربه ممکن است با لیسیدن به کودکان خانه احترام بگذارد.

دلایل و معانی لیس زدن گربه

تمیز کردن: یکی از دلایل و معانی لیس زدن گربه اغلب برای تمیز نگه داشتن خودشان است، که  از زبان پرز دار خود به این منظور کمک می‌گیرند. این رفتار به تمیز ماندن موهایشان کمک می‌کند و شاید اینکار به شما کمک نکند اما از نظر آنها باعث تمیز ماندن شما می‌شود.

نشانه‌گذاری با بو: گربه‌ها بوی بدنی خود را روی اشیاء یا افراد دیگر منتقل می‌کنند. با لیسیدن، آنها می‌توانند این بو را به اطرافیان منتقل کنند و این به عنوان یک نوع نشانه‌گذاری با بو تجربه می‌شود.

استراحت: لیسیدن می‌تواند نشانه‌ای از آرامش و استراحت باشد. گربه ممکن است با لیسیدن به خودش آرامش بیشتری بدهد و از تنش‌های روزانه فرار کند که اگر این استرس بیش از حد باشد ممکن است باعث لیسیدن‌های بیش از حد شود.

همچنین باید توجه داشت که رفتار گربه‌ها ممکن است بسته به شخصیت و تجربه هر گربه متغیر باشد و برخی گربه‌ها ممکن است لیسیدن را بیشتر به نسبت دیگران انجام دهند. به عنوان دارندگان گربه، مهم است که با رفتارهای گربه خود آشنا شوید تا ارتباط بهتری با آنها برقرار کنید.

برای نمایش محصول آبنبات گربه بر روی لینک کلیک کنید.

  •  آیا لیس زدن گربه برای انسان ضرر دارد؟

آسیب به پوست

بله، لیسیدن انسان توسط گربه ممکن است برای برخی افراد دارای پوست حساس دردناک یا باعث ایجادجوش شود. در حقیقت، تجربه لیسیده شدن توسط گربه به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله نحوه لیسیدن گربه و ویژگی‌های فیزیکی گربه و حساسیت افراد به لیسیدن.

 

زبان گربه دارای خارهای کوچک و خردکننده است که از آن برای تمیز کردن موهایشان استفاده می‌کنند. این زبانه‌ها شباهتی به برس‌های نرم دارند که به صورت موازی و نزدیک به هم قرار گرفته‌اند و روی زبان گربه تا ده‌ها نوار ریخته شده است. این نوارها حاوی موهای خرد و سخت هستند که به عنوان وسیله‌ای برای تمیز کردن موها و حذف گرد و غبار از پوست گربه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

زبان گربه برای تمیز کردن موهای خود بسیار کارآمد است و موهایی که تمیز می‌کند، به صورت طبیعی به داخل دستگاه گوارشی گربه منتقل می‌شوند. اما وقتی که گربه به پوست انسان یا حیوان خانگی دیگری را می‌لیسد، زبان خردکننده و خشنش می‌تواند به پوست فشار زیادی وارد کند، که در نتیجه می‌تواند به خراشیدن پوست و احتمالاً ایجاد آسیب جزئی منجر شود.

این نوارهای خرد روی زبان گربه به نام پاپیلا نیز شناخته می‌شوند. این ساختارها باعث می‌شود که زبان گربه خشن و خردکننده باشد. پاپیلاها حاوی نیروی مکشی هستند که به گربه کمک می‌کنند تا موهای خود را دریافت کرده و از پوستشان جدا کنند.این پاپیلاها باعث می‌شوند زبان گربه به عنوان یک وسیله تمیز کننده و تشخیص دهنده طعم‌ها و بافت‌های مختلف عمل کند.

چرا گربه ام بیش از حد خودش را لیس میزند

زخم‌ها و التهابات:

گربه‌ها دارای دندان‌های تیز هستند. اگر گربه، شما را بیش از حد لیس بزند و ناخن‌هایش را بکار آورد، ممکن است به پوست شما زخم و التهاب وارد کند. این زخم‌ها معمولاً در قسمت‌هایی از بدن که تحت تأثیر لیس زدن گربه قرار دارند، مانند دست‌ها یا پاها، ایجاد می‌شوند. زخم‌ها ممکن است دردناک باشند و نیاز به درمان داشته باشند.

انتقال بیماری:

گربه‌ها ممکن است بیماری‌های مختلفی را حمل کنند. اگر گربه شما بیمار باشد و به شدت شما را لیس بزند یا ناخن‌هایش را بکار آورد، ممکن است بیماری به شما منتقل شود. این بیماری‌ها می‌توانند بیماری‌های باکتریایی مانند کلامیدیا باشند. برای جلوگیری از انتقال بیماری‌ها، بهتر است با دامپزشک مشورت کنید و گربه‌تان را به مواقعی که بیمار است، از دیگران دور نگه دارید.

عدم راحتی:

اگر گربه شما به شدت شما را لیس بزند، ممکن است این رفتار برای شما عدم راحتی و استرس ایجاد کند. لیس زدن شدید و مکرر گربه می‌تواند به عنوان یک نشانه از ناراحتی یا اضطراب در گربه تلقی شود.

  •  نحوه درمان گربه

اگر گربه‌ی شما به شدت خودش یا شما را لیس می‌زند یا نشانه‌های زیادی از علائمی نظیر خشم، ترس، اضطراب

یا تغییرات رفتاری دیگر را نشان می‌دهد، بهتر است با یک دامپزشک حیوانات خانگی مشورت کنید. این مشکل ممکن است ناشی از عوامل مختلفی مانند درد، مشکلات سلامتی، تنش یا مسائل رفتاری باشد و برای تشخیص دقیق و ارائه راهکار مناسب نیاز به ارزیابی توسط یک حرفه‌ای دارد.

اما به طور کلی، ممکن است با انجام مراحل زیر به مشکلات مربوط به لیس زدن گربه پی ببرید:

مراقبت از سلامت گربه: اگر گربه‌تان درد یا مشکلات سلامتی دارد، لیس زدن ممکن است نشانه‌ای از درد یا عدم راحتی باشد و می‌خواهد با این کار توجه شما را جلب کند. بنابراین، ابتدا باید از سلامت عمومی گربه خود مطمئن شوید و در صورت نیاز به درمان پزشکی بپردازید.

ارائه تحریکات مخصوص گربه: گربه‌ها نیاز به تحریکات روزانه دارند. با ارائه بازی‌های تعاملی، اسباب‌بازی‌ها و فعالیت‌های جسمانی، می‌توانید به گربه خود اجازه بدهید انرژی خود را صرف فعالیت‌های مفید کند و با این کار هر وقت شروع به لیسیدن کرد حواس او را پرت کنید و به مرور این عادت را از سرش بیندازید.

تربیت مثبت: از روش‌های تربیت مثبت برای آموزش گربه به عملکردهای مطلوبی مانند لیس زدن در جاهای مناسب مثل پس از صرف غذا استفاده کنید. با پاداش دادن در مواقع صحیح و اصرار به انجام ندادن به لیس زدن بیش از حد، می‌توانید تربیت مثبت را ترویج دهید.

محیطی آرام و امن: اطمینان حاصل کنید که محیط محافظتی و آرامی برای گربه شما فراهم شده باشد. این ممکن است شامل ایجاد مکان‌های پنهان، و جاهای مخصوص برای گربه باشد تا بدین صورت بتواند استرس و اضطراب را از خودش دور کند.

اسپری مواد ناخوشایند بر روی پوست: اسپری کردن موادی مانند آب لیمو، آب پرتقال و چیزهایی که برای گربه‌ها ناخوشایند هستند ممکن است به عنوان یک راه حل موقت برای جلوگیری از لیس زدن گربه در مکان‌های خاص مورد استفاده قرار گیرد.(البته بعضی گربه‌ها آنها را دوست دارند)اما باید توجه داشته باشید که اسپری‌ معمولاً تاثیر موقتی دارند و گربه ممکن است با گذشت زمان به آن‌ها عادت کند یا بتواند از آن‌ها بگذرد. بنابراین، استفاده از این نوع محصولات باید به عنوان یک اقدام مکمل و به همراه تربیت مثبت و ارائه محیط مطلوب برای گربه در نظر گرفته شود.

 

مشاوره حرفه‌ای: در صورتی که مشکلات رفتاری گربه ادامه دارد و تغییر نمی‌کند، بهتر است با مشاوره از دامپزشک یا مشاور رفتار حیوانات خانگی مشورت کنید. آنها ممکن است راهکارهای خاصی برای حل مشکلات رفتاری گربه شما ارائه دهند.

در هر صورت، توجه و مراقبت نسبت به نیازها و سلامت گربه شما مهمترین ملاک برای مدیریت رفتارهای آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *